VOORSTELLINGEN

PEER GYNT (SPEELT DAVID WESTERA)

2020/2022

COPRODUCTIE MET GRAND THEATRE GRONINGEN

Een brutale bewerking van Henrik Ibsen's Peer Gynt


De fantasie is misschien wel het mooiste geschenk dat de evolutie ons, de mens, gegeven heeft. We kunnen het zo gek niet bedenken. Maar ons vermogen tot verzinnen stelt ons ook in staat te liegen; om verzinsels als waarheden te verkondigen, of om de waarheid in ons voordeel om te buigen.

David Westera en Koen van Seuren herschreven Ibsens monumentale stuk, dat oorspronkelijk meer dan zestig personages telt, naar een monoloog voor één eenzame leugenaar.


Peer Gynt (speelt David Westera) is een monoloog van David Westera, een twintiger op zoek naar zijn titelrol op het wereldtoneel. Hij duikt hiervoor in de rol van Peer Gynt, het titelpersonage uit het gelijknamige stuk van de Noorse schrijver Henrik Ibsen. De tekst is een vrij radicale bewerking van het repertoire, en de thema’s waaraan de voorstelling raakt zijn allemaal te koppelen aan het overkoepelende onderwerp ‘zoeken naar identiteit’. Wie ben je echt, als je liegt?


“De drie delen waarin de solo (net als het werkelijke stuk) is opgeknipt, beginnen steeds met dezelfde abstracte tekst over tijd en plaats. Gegevens waar het stuk voortdurend mee op de loop gaat. Zo ontstaat een spannende monoloog, virtuoos gespeeld ook, die Ibsens historische werk vervlecht met de actuele werkelijkheid van de acteur; een leugenaar pur sang.” - Moos van den Broek, Theaterkrant (keuze van de criticus)


AGENDA

Vrijdag 7 mei 2021 - Het Nationale Theater, Den Haag - GEANNULEERD - Kaarten


CREDITS

Concept en tekst David Westera, Koen van Seuren

Spel David Westera

Regie Koen van Seuren

Zang Hélène Vrijdag

Buhne Bogi Bakker

Coproductie (facilitair) Grand Theatre Groningen

Posterbeeld Bogi Bakker

Met dank aan Judith Blankenberg, Joachim Robberecht, Domien van der Meiren, Parkstad Limburg Theaters, Academie voor Beeldende Kunst Maastricht

 

ARCHIEF

ANTICLIMAX

2019

Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker
Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker
Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker
Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker
Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker
Antiklimax (2019) | Foto: Bogi Bakker

Doek.

Licht.

Tirolermuziek.

Aanvang.


“De hele werkelijkheid heeft van Marieke gedroomd.”


Een godverloren gezin.

De vader, in de onmenselijke jenever verdonken, sterft dagelijks gemakkelijk vier keer, steeds harder voegt zich alles bij zijn binnensapmens;

De moeder, vaders lievelingsstrontzeug, zegt dat het genoeg is met zichzelf omdat het niet meer uit te houden is met de rest;

De broer, die zijn leven verkookt zoals een varkensvoer, de wereld zijn uitgekookte hersens daarbinnen spuit, stinken doet zijn binnenmensterritorium;

En tot slot Marieke, schuilgat voor het ongelukkig strontgeluk, als een vleesvergiftiging is ze de bloedbanen van haar familie binnengekropen, de dood is daar.

Wie heeft hen nu toch zo zorgvuldig vastgebonden?


Zelfs het hele staatsgezag met haar politionele en kerkbelastingszuchtige organen ontkomt niet aan hun razzia van het ongeluk.


“De geboeide mens is altijd een opgelucht mens.”


Niet vaak werd deze tekst van Werner Schwab ten tonele gebracht, toch ging regisseur Koen van Seuren de uitdaging aan. De spelers worstelen zich soms letterlijk door de gekunstelde en misselijkmakende beeldentaal van Schwab. Het resultaat werd onontkoombaar theater waarin de kelderdeur van de menselijke walgelijkheid wagenwijd wordt opengezet.


CREDITS

Regie en concept Koen van Seuren

Tekst Werner Schwab

Assistent-regie Reinout Bongers

Spel Giovanni Brand, Laila Claessen, Nick Garcia, Daisy Hagendoorn, David Westera

Buhne David Westera & Reinout Bongers

Adviezen Domien van der Meiren

Muziek Boris de Klerk

 

(komt nog wel wat bij)